Vuelta a Sureste

Map [Full screen][Simple view]
Loading map....

Fataga
Toppen av Gran Canaria heter Pico de las Nieves og ligger 1950 moh. Hvis man ikke føler seg helt klar for dette ennå, kan man ta en tur rundt hele toppen i stedet for over den. Turen byr på mange spektakulære syn og nesten like mange spektakulært tunge bakker.

Fra San Agustin kjører man på GC-500 til Playa del Inglés og følger deretter skiltingen mot Fataga og GC-60. Første tunge stigningen begynner nesten umiddelbart etter at man svingt av GC-500 i San Fernando, og terrenget stiger til 480 moh før man får den første pausen ved utkikkspunktet Mirador de Fataga. Etter en kort nedoverbakke går det oppover mot Fataga, San Bartolomé og til slutt Cruz Grande, hvor man kjører inn i Mogan kommune og videre mot Ayacata. Fra Cruz Grande på 1240 moh går det litt opp og ned forbi Ayacata (1325 moh) til Tejeda (1040 moh). I Tejeda kan det passe med en pause hvis man er sliten, for nå begynner en kraftig stigning opp til Cruz de Tejeda (1510 moh), med et parti på 2 km hvor stigningen er 12,2% i snitt.

Vel over Cruz de Tejeda går ruten bratt nedover til Vega de San Mateo på GC-15, og deretter opp i fjellsiden igjen på GC-41 mot Valsequillo. På dette tidspunktet kan man begynne å fundere på om spanjoler noensinne har hørt om tunneller eller broer, for det virker som at enhver vei skal bygges der terrenget går. Etter denne funderingen og enda en bakketopp kommer man til Telde, en relativt stor by på østkysten. Gjennom byen følger man GC-41 til GC-100 og følger skiltingen mot Ingenio, Agüimes og Maspalomas.

Rundt Ingenio og Agüimes kan spirende geologer observere fenomenet barrancos utfolde seg i all sin prakt. En barranco er en tørr elvedal som skjærer gjennom terrenget på vei fra fjellene til kysten og som veiene langs kysten nødvendigvis må krysse. Med spanjolenes tidligere nevnte motforestillinger mot å bygge broer betyr dette at veien må gå ned og inn i dalen, krysse den tørrlagte elvebunnen og deretter gå opp og ut av dalen igjen.

Etter Agüimes kommer man i kjapp rekkefølge til Cruz de Arinaga, Cruz de Sardina, Vecindario og El Doctoral. Her skal man følge GC-191, men fra Cruz de Sardina til Vecindario er veivalget langt fra åpenbart. I rundkjøringen hvor man møter en enveiskjørt gate må svinge til høyre mot Santa Lucia og deretter svinge til venstre igjen i neste rundkjøring. Det finnes ingen skilter her som peker mot Maspalomas, men de kommer etterhvert. Ved El Doctoral krysser man motorveien og kjører på GC-500 hele veien tilbake. Hvis det blåser nordøstlig vind, som det ofte gjør, har man vinden i ryggen og slak nedoverbakke et godt stykke mot San Agustin og kan blåse ut all melkesyre fra beina.

Route data

Added bybalchen
Ridden09.03.2006
Distance130,5 km
Ascent2865 m
Lowest point11 m
Highest point1480 m

Comments

Be the first to add a comment to this route
Your name
Ride dateIf you have already ridden this route, you can fill in the date you did so here. This will help other users determine if your experiences still apply. Fill in the date with this format: M/d/yyyy
Comment
To verify that you're a normal user and not a spam robot, please enter the two words from the image below in the text box. If you cannot read the words, click the refresh button (the upper button of the three buttons next to the text box) to get new words.